Trållans historia, del 1
”Trållan”, eller ”Sandskogens Trawlie” som hon egentligen heter är en Danskbyggd fiskekutter, byggd 1968 nere på E. Mortensens Båtevaerft, på Fejö i Danmark. Hon är 14,5 meter lång, 4,63 meter bred, väger 35 ton och sticker 2,64 m. Hon har ett internationellt mätbrev och är registrerad för yrkestrafik för upp till 12 personer. Hon är byggd i ek på ekspant med gamla styrhytten i teak.
”Trållan” har sin originalmaskin kvar, en två-cylindrig 52 liters B & W Alpha på 155 Hksom startas med tryckluft. Det finns inte tillstymmelse till hydralik utan allt är mekaniskt, inklusive den ställbara propellern, och eftersom motorn är en lågvarvig maskin så har hon det rätta ”fiskedunket”.
”Trållan” hette från första början ”Willum”, hade registrerings-bokstäverna XP.2691 och hade hemma-hamn i Rödvig på Själland. Hon såldes till Allinge på Bornholm 1970 och döptes om till ”L.B.Nielsen” efter fiskarens hustru.* Där gick hon i fiske på Östersjön ända till 1988. Hon har dock aldrig haft fisk inne i lastrummet (tack och lov!) utan är lika fräsch inuti som utanpå. Hon såldes till första ägaren i Sverige i september 1990; Tom Granström på Ornö som döpte om henne till Huvudskär. Hon fick svensk signalkod SCEF. Namnet behöll även andre svenske ägaren, Ingvar Larsson som köpte henne hösten 1998 och fortsatte att köra dyk-, bad-, och fisketurer i Nynäshamns skärgård. (Bild 1 vid Huvudskär)
* För c:a ett halvår sedan fick jag kontakt med fiskarens brorson som tillbringade många av sina barndoms somrar ombord. Lustigt i sammanhanget är att Lars (brorsonen) med efternamnet Braun Nielsen samma initialer som Trållan hade som dansk fiskebåt; L.B. Nielsen! Gissa om man hoppar till lite extra när man får mail från sin egen båt. Lars och jag håller kontakten och det är jätteroligt att ha fått denna möjlighet att lära känna Trållan även från denna tiden.