Trållans historia, del 3


Så småningom införlivades Trållan i min kursverksamhet och började användas som kurslokal. Jag utbildade mig för att få köra henne i yrkestrafik (=båtcharter för mina kunder). Första passagerar-turerna gick sommaren 2005 (Bild 15) och gav mersmak för såväl passagerarna som för oss sjöbefäl. Redan då föddes idén om en större styrhytt som skulle förenkla dessa turer vid dåligt väder. När vi skulle byta ut taket på styrhytten 2008 och det visade sig att taket + stora delar av träet i väggarna var genomruttet tog tankarna om större styrhytt ytterligare fart. Var det inte lika bra att bygga ut ordentligt nu när vi ändå var tvungna att riva en större del av den gamla hytten? Det slutade med att vi i mars 2009 lyfte av den gamla hytten (Bild 16) och lät bygga en ny. I samma veva fräschades den gamla nergångscappen upp en ny permanent matplats byggdes också framför den (Bild 17), brädgången lagades och målades (Bild 18) och ”ett- tu- tre” fick vi en ny båt! Vi som alltid sagt att vi skulle behålla hennes utseende och kulturella status fick nu lite skamset erkänna att hon blivit mer en ”fiskeyatch” än en fiskeskuta. Men oj, va’ bra det blev! (Bild 19 och Bild 20)

Till våren 2011 ska hon få en nedgångscapp (Bild 21) längre akterut för att förenkla nedstigandet till boutrym-met (man vill ju ha det lite bekvämare när man blir äldre) och skrovet ska målas blått. Efter det ska det inte göras några stora förändringar i hennes utseende. Då kan hon nämligen inte bli vackrare! (Bild 22).